ANMELDELSE AV «KVINNER SOM HATER KVINNER»

Da var det på tide å dele noen tanker etter å ha lest “Kvinner som hater kvinner” av Anne Brith Davidsen. Som de fleste sikkert vet er boken i hardt vær og stevnet for retten (Nettavisen HER).

Det er positivt at Advokat Sol Elden skriver forordet. Hun forteller at digital mobbing kan straffes med bøter og fengsel, og henviser til flere paragrafer i straffeloven. Kanskje hun i samme slengen kunne forklart Anne Brith litt om denne nødrettsparagrafen som hun til stadighet refererer til, når hun tar loven i egne hender.

Advokaten beskriver digital mobbing slik:

Aggresiv handling adferd utøvd av en person /gruppe gjentatt over tid-mot et offer som ikke kan forsvare seg.

Panta forlag sier at de har sett dokumentasjon på mobbing, hets og trusler som Anne Brith har mottatt. De skriver at dokumentasjonen stort sett er hentet fra Kvinneguiden (januar-18), men også fra snap, sms og bloggen. Forlaget har derimot ikke sjekket grundig nok, for en ufin kommentar om Helene Drage i tråden hennes på Kvinneguiden, var plutselig blitt til en hetsende kommentar som Anne Brith skulle ha mottatt. Helene Drage har etterspurt en forklaring, men både Anne Brith og forlaget er tause. Jeg må si jeg ble en smule skuffet over at boken inneholder såpass få “hetsende” kommentarer når man vet at Anne Brith tross alt har samlet i årevis. Og siden boken er såpass luftig mellom sidene, burde i hvert fall ikke plassmangel være grunnen. Alt hatet Anne Brith har mottatt har hun kategorisert og samlet i mapper. Hun har en mappe for hat, en for trusler og en for mulige anmeldelser. Burde hun ha en for kritikk og henleggelser også?!

Anne Brith forteller at baking alltid har vært en lidenskap. Hennes offentlige liv startet med den anonyme(!) bloggen Villa Perlesukker. Allerede da brukte hun mye tid på Kvinneguiden, da med ønske om kjendisstatus og en egen tråd. Jeg legger merke i at hun i farten glemmer å nevne at hun også startet det offentlige liv som synsk på Klikk.no. (Jeg har skrevet om det HER).

Det er mye selvskryt i boken. Hun har tross alt bodd i Nederland i 10 år, og i motsetning til Norge, er det der lov å være god. Hun sier at hun er opptatt av rettferdighet, ærlighet og alt det gode, og hun lurer på om det er hennes fremtoning i “Hele Norge baker” som har gjort at hun får så mye hat. Selv mener hun at det ikke kom frem at hun var snill og god mot alle. Hun tror også at hatet kommer av at folk er misunnelige på suksessen hennes. Janeidet.

Vi får vite at Anne Brith har anmeldt 17 personer, bla. en politimann (NRK HER), og hun kommer i tillegg med en konspirasjonsteori om at politiet, kemneren og skatt øst har forbindelser og sammen er ute etter å “ta” henne. Jeg regner med at nødrettsparagrafen blir flittig brukt fremover. Mulig det var disse opplysningene hun mente ville gi et “jordskjelv”, noe det sikkert også kunne, om forfatteren var troverdig nok. Ellers inneholder boken intet nytt. Har du lest bloggen har du lest boken: Anne Brith er snill og god, alle andre er ute etter å “ta” henne.

Videre forteller hun at hun gikk ut av United Influencer da de dolket henne i ryggen. Så bar det til Nettavisen og klikkhoreri, som var påbudt. Nettavisen saboterte for henne og fikk henne til å skrive om sex, og det var Nettavisens feil at hun ble kritisert. Så ble Nettavisen kjøpt opp av Egmont. Siden Egmont er eier av Kvinneguiden, mente Anne Brith at tiden var inne for å kneble Kvinneguiden. Hun sier hun sendte 150 mail til forumansvarlig (hvor fant hun tiden?), men hun følte at hun ble møtt av en vegg og forumansvarlig etterlyste hva hun mente var hets. Egmont reagerte på at Anne Brith offentlig la ut e-post og navn på forumansvarlig. Da fikk hun med seg flere bloggere i en slags protest og forlot Egmont da hun ikke fikk stengt for anonymitet på Kvinneguiden.

Bakerst i boken får vi beviser for hetsen og truslene hun har mottatt. Jeg biter meg merke i at kun tre kommentarer inneholder trusler, og alle tre er fra samme e-post. Én person! Jeg kunne selvsagt spekulert i om kommentarene er falske, men det skal jeg holde meg for god til.

Det er for mange brister i boken til at den er troverdig. Hun forteller bla. at hun bestemte seg for å slutte å ta imot spons til barna i 2017, men samtidig er det godt dokumentert at barna fremdeles mottar klær og utstyr. Jeg kan nevne at en konfirmasjon ble sponset. Hun sier hun vet om at hun får en kraftig skattesmell på flere hundre tusen, men samtidig skriver hun side opp og side ned om at huskjøp til mange millioner er like om hjørnet. Hun forteller også i media at hun skal slutte å eksponere barna og at hun oppfordrer andre bloggere til det samme, men hun fortsetter å eksponere dem i like stor grad som før. Nå har hun bestemt seg for å legge ned bloggen fordi et av barna har blitt truet, men fremdeles eksponerer hun barna og oppfordrer samtidig folk til å følge det samme barnet på Instagram. Hun skal derimot få et pluss i boken for å ikke skrive om Erik 32 Bærum, familien og om bruddet, men heller holde det eksklusivt for bloggen og i samtaler med folk hun ikke kjenner.

Til sist kommer Anne Brith med råd til andre som mottar hets: Gi trollene en kald skulder! Man bør heller ikke gjøre som henne å vegre seg for å si ifra. Ble boken gitt ut 1. april? Jeg bare spør.

Jeg vil gjøre det klart at jeg ikke betviler at Anne Brith har mottatt både kritikk, mobbing, hets og trusler. Jeg har selv sett mange unødvendige kommentarer. Dessverre finnes det folk som ikke burde ha tilgang til Internett. Jeg vil likevel påpeke at det er forskjell på kritikk og hets. Dette kunne absolutt ha vært en interessant og ikke minst viktig bok. Men når boken kun omhandler Anne Brith, er uten uttalelser fra fagpersoner og ikke kan vise til forskning, skrevet av en person som ikke tar kritikk, blir dette en tynn (kake)røre.

Terningkast:

Les Fru Johansens fantastiske tanker rundt boken HER

PS. Jeg sitter på informasjon fra innsiden av Nettavisen og Egmont, hvor historien er litt annerledes enn hvordan Anne Brith beskriver den i boken. Gi meg noen dager!

Adina xoxo

61 thoughts on “ANMELDELSE AV «KVINNER SOM HATER KVINNER»

1. Elsker å våkne til nytt innlegg fra deg 😊 takk 🙏🏻 Flott skrevet, som vanlig. Blir så glad når du deler noe nytt.

For et makkverk den boka må være, jeg gremmes av voksne dama. Huff!

2. Fantastisk, fabelaktig oppsummert! 👏🏻
    Du er like gull som alltid! 😘

3. Du er så sabla god! Takk for en grundig og fin anmeldelse! Jeg har vært innom mange bokhandlere i det siste (elsker bøker <3 ) Men, denne boken har jeg faktisk ikke sett i noen av de. Takk!!

4. TUSEN TAKK for at du tok deg tid til dette Adina ❤️
    Spent på hva «den andre siden» har å si.
    Klem til deg!

5. Nå var det utrolig godt med litt Adina-påfyll igjen! Gleder meg allerede til fortsettelsen.
    Ha en flott dag videre!

6. Knakende godt innlegg. Tydelig at salget av boka går strålende siden AB snapper at den ligger som nr. 1 på bestselgerlisten. AB har også nylig har lagt ut snapper som viser at hun nå skal bygge «Sagatun» fra Boligpartner. Flott at familien endelig etter mange år snart får den store husdrømmen oppfylt! Det ordner seg alltid for snille damer! 😊

1. Den lista finnes visst kun i hennes eget hode. 😊 Det samme gjelder jordskjelvet og luftslottene hun skal bygge.

7. I tillegg bakerst i boka blant all “hetsen” er det også generiske ryddemeldinger fra moderatorene på Kvinneguiden som et slags “bevis” på at hun blir hetset og mobbet. Tatt fullstendig ut av kontekst selvsagt. Det skal liksom dokumenteres at man ikke har dokumentasjon på hva diskusjonen har vært, hvilke som har deltatt og nøyaktig hva de har snakket om, men at moderatoren har vært inne og gjort jobben sin, det skal dokumenteres.

Opptil flere ganger på KG hvor diverse blodfans har bestemt seg for å møte opp og “spre kjærlighet” på Anne Briths oppfordring har vi nå gjentatte ganger måtte forklare at en generisk ryddemelding fra en moderator er ikke bevis på hverken hets eller mobbing. Det eneste den beviser er at ved et eller annet tidspunkt har det foregått en diskusjon og innlegg som ikke har vært tillatt og nå er de fjernet. Den sier ingen ting om brukerne har ryket i tottene på hverandre over grammatikk, blitt uenige over neglelakkvalg eller er hvorvidt det har helt greit å utlevere barna sine i samarbeid med reklame. Alt ettersom.

8. En bokflopp! Kunne vi forvente annet?? Takk Adina! Håper du ikke kjøpte boken selv. Takk Asti, for at du alltid er ute med lykt og lupe når AB selvsagt igjen må lyve. Nå om boksalget. Helst få den dama bort fra SoMe for min del.

9. Takk Adina! (bokanmeldelser har det ikke akkurat vært så mange av i avisene på denne boken. Det har vært bemerkelsesverdig stille rundt den egentlig)

Blir interessant å høre litt “flere sider” av sakene som er omtalt i boken etterhvert også !

10. Skriver hun om hvordan United Influencers dolket henne i ryggen?
    Det hadde vært en bok jeg hadde kjøpt om hun kunne skrive om det som skjer bak bloggen. Men troverdigheten hennes er vel ikke så høy.
    Ser fram til hva Nettavisen og Egmont har å si til hennes påstander. 👍🏻

11. Fantastisk Adina! 🙏
    Har ikke hørt en eneste ord om denne boken, eller sett noe i media for utenom via AB selv. Dette er bare pinlig…

Gleder meg allerede til neste innlegg! Og håper det står bra til med deg ❤

12. Venter spent på fortsettelsen… 😊Du gjør en fantastisk jobb Adina, digger bloggen!

13. Hurra! Endelig! Flott anmeldelse – jeg har lest boken og min oppsummering likner på din. Tapre AB blir gang på gang på gang angrepet fra alle kanter, men står stødig i stormen.

Jeg gleder meg til fortsettelsen – og håper du har det bra.

14. Holder ikke pusten av å få vite hva Egmont og Nettavisen mener om dette, de har trossa alt skapt dette “fenomenet”! At TV2 gir denne bedriften sendetiden er iditoisk, særlig mtp at hun har brukt de som brekkstang for å skrive bok om “hat og hets”. Forøvrig må jeg si at Kvinnegudien har nådd sitt lavmål gjennom å gå etter brukere som er seriøse, gjennom å stenge rampelys i påsken og at visse brukere kan forsette sin victim blaming i Ørjan Burøe tråden og det uten å bli utestengt. Nedrig og defintivt lavmål.

15. Jeg vil påpeke at det ikke dreier seg om selve Egmont og nettavisen, men kollegaer 😊

16. Er det egentlig noen som følger AB sin blogg nå? Hun løy jo som vi visste hun kom til å gjøre. Legge ned bloggen? Hehe, bare nok en løgn. Jeg følger kun med her, samt Astis blogg. Holder lenge. Ser frem til neste innlegg Adina. 👍🧚🏼‍♂️

1. Var såvidt innom for et par dager siden. Scrollet kjapt igjennom. Så gørr kjedelig ut. Hun må tilbake til click baits, drama og syte/klage innlegg om bloggen skal gi penger i kassa. For ikke å snakke om flytte innlegg! Ellers snappes det som vanlig selfies i speilet, halve ansikt, møter, mål og nye spennende prosjekter som enn så lenge ikke har ført til noe som helst. Venter spent på snapper av husbygging og ny bolig. «Den som venter, venter altfor lenge, eller forgjeves.»

17. Jeg er ikke innom bloggene til AnnaRasmussen, SophieElise, SRaad, Pilotfrue med flere, fordi jeg har håpet at du fortsatt kunne skrive litt om hva de forskjellige har gjort/lagt ut den siste tiden (måneden). Er dette noe du vil komme tilbake til?

18. Takk for atter ett bra innlegg Adina.
    Jeg håper det går bra mtp grunnen til du har vært litt fraværende siste tiden. 🖤
    Anbefaler forresten alle til å lese innlegget hos FruJohansen som Adina linket til. Les også kommentarfeltet. Mye rart man må lese…

Klem til deg Adina

19. Lenemor la nettopp ut en mystory på Instagram om «justice will be served» foran Oslo politikammer

20. Så ufattelig ironisk at ABD som har gått konkurs hele 4 (!) ganger skal veilede andre på økonomi. Hadde det vært 1.April så hadde det vært en god aprilspøk.

1. Må bare legge til at den «nye» bloggen som nå er lagt ned ble lansert i mai i fjor, altså for snart et år siden. Nå er den gjenoppstått som «magasin». Noe sier meg at økonomisk rådgivning muligens ikke er ABD sterkeste side.

1. Hun skiftet profil på bloggen Mai.2018, så ble den avviklet i år? Det var ikke konkurs, så du har rett Asti, my bad 😊 Hadde den ikke blitt avviklet ville det vært 4 konkursen.

21. Off topic kanskje, men hva er det som gjør at trådene om Ørjan Burøe blir fjernet på kvinneguiden? Har han en spesialavtale med de på noe vis?

1. Det er fordi det er 2 spesifikke brukere som kjører på med victim blaming og påfølgende brukerdebatt son krever sitt av moderatorene? Hva skjedde med å følge reglene og utestenge brukere som ikke følger de?

22. Vi trenger virkelig blogger som denne! Det er SÅ MYE å ta tak i. Vurderer å ta fatt i stafettpinnen i tillegg til Asti og Adina…

23. Vi blir veldig takknemlig for om du også vil ta stafettpinnen videre. Som du skriver, MYE å ta tak i!

24. God påske Adina 🙂 Stikker jevnlig innom for å se om innlegget med “informasjon fra innsiden av Nettavisen og Egmont” har kommet. Håper det kommer snart.

Vet at “livet kaller” hos deg, så ta den tiden du trenger.

25. Overrasket over at Kristin og Dennis viser film av sønnen? Trodde virkelig K. var mer på den andre siden av debatten – altså å ikke eksponere barn. Litt tidligere å kritisere allerede nå kanskje, men ble bare så overrasket over den videoen da jeg trodde (/håpet) de kom til å ikke vise bilder/film i det hele tatt.

1. Overrasket? Overhodet ikke. Kristin er ikke hakket bedre enn alle andre. Hun kan gjerne stå og skrike til andre, hva de skal og ikke skal gjøre. Selv er hun et elendig forbilde. Ikke spis kjøtt, brøler hun, det ikke bra for miljøet, før hun setter seg på flyet for 2.gang samme måned for ny reise.

Lenge leve idiotien.

2. Jeg syns ikke de burde gjort det 🙁 Skulle ønske det heller hadde gått ut og kun informert om at de var blitt foreldre, og videre fortalt at han vil ingen få se i deres kanaler. DET ville være forbilledlig. Jeg liker de veldig godt, men dette likte jeg ikke. Det er ikke krise og jeg tror ikke de kommer til å eksponere han i stor grad. Men det hadde vært så fint hvis de tok helt avstand fra å vise bilder og filmer av han på sine store SoMe-kanaler.
      Leste akkurat om Villa Paprika her på forumet. De har allerede vist frem det nyfødte barnet x antall ganger. Og i kommentarfeltet ser man tydelig en voksende trend som forteller at det begynner å bli “ok” og “normalt” å gjøre det. Det er akseptert, de som reagerer er “nettroll”.

Sosiale medier er ganske nytt, men i eksplosiv “utvikling”. Et lovverk som beskytter barn (og alle andre som ikke vil eksponeres på andres SoMe) burde komme på plass. Barn må ha rett til å ikke vokse opp som “Truman”.

Men om jeg tror på at det kommer noe lovverk rundt det ? Sorry, men nope… Ikke før dagens bloggerbarn er voksne og det eventuellt kan bevises at de har tatt skade av det.

26. Det ER lovverk på plass som skal sikre barns rett til prvatliv. Det er imidlertid ikke (og kommer nok ikke til å bli heller) spesifikt forbud mot å eksponere barn i SoMe. Den internasjonale barnekonvensjonen, som er ratifisert i Norge og en del av grunnloven vår, gjelder for alle nokre barn – og den sier spesifikt at barn har rett til privatliv. Vi vet allerede at det er skadelig for barn med mye eksponering i ung, sårbar alder. Mange er opptatt av barns rett til å lage sin egen, digitale identitet når den tiden kommer. Barn kan med loven i hånd gå til sak mot sine foreldre for brudd på privatlivets fred allerede i dag. Men siden vi ikke har noen rettsavgjørelser på dette, og fordi jussen her handler om tolkning, har vi en gjeng foreldre som selv lever i det digitale rampelyset hver deg, og tydeligvis synes ulempene ved å være så eksponert, oppveies av de store (økonomiske) fordelene.

jeg mener vi må fortsette å si fra. Jeg vet ikke om noen som har litt vekt i samfunnsdebatten som mener det er greit å eksponere barn – og jeg mener at alle vi som mener det er feil (og i tillegg blodharry!) å eksponere barn og bruke dem som middel til å oppnå økonomiske fordeler, må si fra – igjen og igjen. På vegne av barna det gjelder og på vente av det samfunnet vi ønsker oss – hvor barns rettigheter forvaltes av voksne på en måte som skjermer dem på best mulig vis.