«DET STORE INTERVJUET»

Den desidert største bloggplattformen her til lands er Blogg.no. Denne var tidligere eid av Nettavisen, som igjen er eid av Amedia (50%) og Egmont (50%). Amedia eier 64 lokalaviser her i landet. Egmont, som er et stort internasjonalt Dansk konsern, eier flere papir- og nettmagasiner, med alt fra Donald Duck til Vi Menn. De eier også Nordisk Film og TV2, for ikke å glemme “den store stygge ulven”, Kvinneguiden.

Før jul delte disse seg og Egmont tok over blogg.no og nettmagasinene Side 2 og Side 3, mens Amedia tok over Nettavisen og NA24. Dette ble satt i effekt ved nyttår. Med i avtalen var at Nettavisen fortsatt skulle promotere Bloggerne Blogg.no, for som Kjetil Mannheim sier til DN.no:

“– I avtalen ligger det man skal videreføre samarbeidet som det foregår i dag. Mange bloggere er direkte knyttet til Nettavisen-merkevaren og har en avtale med Nettavisen, som Jan Petter Sissener, sier daglig leder Kjetil Mannheim i Blogg.no”

Derfor ser vi fortsatt våre kjære toppbloggere på forsiden av Nettavisen, og nylig også “Det store intervjuet” med Anne Brith (og Erik 31, Bærum):

 

ABnett

(Skjermdump Nettavisen.no)

Som vi ser av skjermdumpen presenterer Nettavisen intervjuet som om det er de selv som har gjort dette, men trykker man på linken så kommer man direkte til Side2, som vi vet er eid av Egmont.

I intervjuet får hun igjen lov til å avkrefte rykter og påstander som hun har lest om seg selv, spesielt at hun skulle ha kastet en tusenlapp i do og tatt bildet av eget mensblod. (Vi har skrevet om dette HER ). Intervjuet inneholder mange linker til Anne Briths blogg og klipp fra Bloggerne, som nå er startet på TV2 Livstil/Sumo.

Ikke en eneste gang har journalist Astid-Helene Holm, som også er redaktør i Side2(!) tatt seg bryet med å stille et eneste kritisk spørsmål, eller i det hele tatt sjekket sannheten i de ryktene som mor sjøl har reagerer på. Makan.

Vi er ikke ukjent med slett journalistikk når det gjelder artikler om toppbloggerne. VG har en lei tendens til å kopiere det Sophie Elise skriver på sin egen blogg og tar alt for god fisk. Det gjelder også “ranet” i Paris, hennes dype depresjoner, angstanfall eller hatkampanjer på youtube. I dette tilfellet blir sammenblandingen (Nettavisen, Side 2 og blogg.no) i drøyeste laget. Hele intervjuet virker på oss som kun et forsøk på å renvaske og samtidig promotere et av Egmonts egne merkenavn (Anne Brith), et merkenavn som ikke bare er en del av Blogg.no, men også Bloggerne på TV2. Det hele med god hjelp av en gammel venn, Gunnar Stavrum i Nettavisen.

I intervjuet blir vi ikke gjort oppmerksom på at Egmont lever av klikkene Anne Brith får på bloggen sin. Ikke et eneste sted får vi vite at Bloggerene skal sendes på et Egmot eid selskap, TV2 Livsstil/Sumo. Disse “glemte” opplysningene burde i høyeste grad vært tilstede, for hva sier Pressens faglige utvalgs (PFU) Vær Værsom-plakat under punkt 2, Integritet og troverdighet?

“2.2 Redaktøren og den enkelte redaksjonelle medarbeider skal verne om sin uavhengighet, integritet og troverdighet. Unngå dobbeltroller, verv, oppdrag eller bindinger som kan skape interessekonflikter eller føre til spekulasjoner om inhabilitet.

2.3 Vis åpenhet om bakenforliggende forhold som kan være relevante for publikums oppfatning av det journalistiske innholdet.”

Kan også leses her: http://presse.no/pfu/etiske-regler/vaer-varsom-plakaten/

Er ikke nettopp dette bakenforliggende forhold som i høyeste grad burde vært opplyst om i intervjuet? Vi mener det, og mener at dette absolutt er noe PFU bør se nærmere på.

Adina xoxo

2 thoughts on “«DET STORE INTERVJUET»

Comments are closed.